Meteen naar de inhoud
Home » 10 Budget eten tips

10 Budget eten tips

Nu veel producten duurder worden en we vaak gedwongen worden om te bezuinigen. Je betaald voor een klein mandje boodschappen al een hele boel geld. Om toch lekker en gezond te kunnen blijven eten deel ik graag hoe wij dit doen. Ik heb 10 budget eten tips voor je op een rij gezet.

Wij zijn een gezin van 3 en een kat. We houden alle drie van lekker eten en slaan het liefst het vlees niet over. Maar juist die dingen zijn erg duur geworden de laatste tijd. Wij deden voorheen alleen boodschappen bij de Albert Heijn en de Lidl. Later hebben we een tijdje alles bij Picnic besteld. Toen de energieprijzen ook nog eens flink duurder werden en we net het akkoord hadden gegeven op de verbouwing moest er iets gebeuren.

Regelmatig kwamen we boven ons budget van €150 uit. Dat moest echt anders! Ik ben prijzen gaan vergelijken, heb een excel-bestand aangemaakt met wat welk product waar kost en houd de nieuwe prijzen nauwkeurig in de gaten. Het gebeurd nu veel minder vaak dat we over ons budget heen komen.

  1. Maak een weekmenu en houd je hier aan.
    Niet voor niks zet ik deze op nummer 1. Maar wanneer je van tevoren een weekmenu maakt met wat je allemaal wilt eten en je houdt je hier ook aan, gooi je veel minder weg. Dit is natuurlijk veel goedkoper dan een hoop eten weggooien waar je wel voor betaald hebt.
  2. Kijk wat je nog in huis hebt.
    Trek je voorraadkast, koelkast en vriezer open. Kijk wat hier nog in ligt wat je komende week kan/wilt eten. Kijk ook eens goed naar de kruiden, dat zijn vaak dingen die ik vergeet te checken. 😉
  3. Kijk goed naar de aanbiedingen.
    Blader (analoog of digitaal) die folders door alsof je leven ervan afhangt. Zijn er aanbiedingen die je kunt gebruiken? Vlees, groenten of kruiden zijn altijd wel ergens in de aanbieding. Kijk wat je deze week kunt gebruiken of wat je lang kunt bewaren. Als er een mooie aanbieding is van vlees, koop het dan en vries het in.
  4. Vergelijk de prijzen per supermarkt.
    Soms lijkt er iets in de aanbieding te zijn, maar is het stiekem toch goedkoper om het bij een andere supermarkt te kopen.
  5. Maak een boodschappenlijst en houdt je hier aan.
    Wanneer je weet wat je gaat eten komende week en wat je nog in huis hebt kan je een boodschappenlijst maken. Probeer je in de supermarkt hier ook echt aan te houden. Zo voorkom je dat je onnodig producten gaat kopen die op de nominatie staan om weggegooid te worden.
  6. Koop groter in.
    Kijk goed naar de prijzen per kg van bijvoorbeeld vlees. Vaak is het veel voordeliger om een grotere verpakking van bijvoorbeeld gehakt of kipfilet te kopen en dan in porties in te vriezen, dan allemaal kleinere pakjes. Zo werkt het ook met rijst en pasta. De voordeelverpakkingen zijn veel goedkoper dan meerdere kleine pakken. En laten we eerlijk zijn, het komt toch wel op! 😉 Voor in de pastasaus gebruiken we altijd een beetje wortel. Voorheen gooide we de rest van de wortel weg. Nu kopen we een bos wortels, snijden dit alvast in stukjes en vriezen het in een ziplock zakje in. Wanneer je het dan nodig hebt, haal je eruit wat je nodig hebt en de rest gaat weer terug.
  7. Koop minder pakjes en zakjes.
    De wereldgerechten zijn makkelijk en snel klaar, maar ze zijn wel erg prijzig. Als je je gaat verdiepen in wat er allemaal in zit, kan je het net zo makkelijk zelf maken met kruiden die je al in huis hebt. Bovendien is het vaak ook veel gezonder om het zelf te maken omdat er veel minder zout in gaat. Persoonlijk vind ik het ook echt wel veel lekkerder. Je kan veel inspiratie vinden op de site van Life’s About.
  8. Gebruik iets minder vlees dan je normaal zou doen.
    Heb je een gerecht waar je normaal gesproken 300 gram gehakt in zou doen? Kijk dan eens of je hier 250 gram gehakt voor kan gebruiken. Hierdoor eet je 50 gram minder gehakt. Nu weet ik dat je bijna nergens in een supermarkt 250 gram gehakt kan kopen, maar als je tip 5 hebt gebruikt, heb je 4 porties van 250 gram gehakt uit die kilo gehaald die je eerder gekocht hebt. Voor kipfilet geldt hetzelfde. Uiteindelijk scheelt dit echt wel een paar euro per week. En dat tikt toch lekker aan!
  9. Maak grotere porties en vries het in.
    Wanneer je bijvoorbeeld pastasaus maakt, maak dan een hele grote pan. Qua kosten is dit niet heel erg veel duurder, want je gooit vaak een hoop weg. Maar nu vries je de porties in! Schrijf op de ziplock wat er in zit en hoe zwaar het weegt. Zo heb je altijd een voorraadje in de vriezer liggen en is het de volgende keer net zo snel klaar als wanneer je een pot pastasaus zou kopen in de supermarkt. Met soep geldt hetzelfde. Feline eet graag linzensoep en tomatensoep. Hier maak ik vaak een grote pan van en vries het in porties voor haar in. Wanneer Bas en ik dan iets eten wat zij niet zo lekker vindt, halen we voor haar een zakje soep naar keuze uit de vriezer. Even in warm water laten ontdooien, koken in een pannetje en smullen maar!
  10. Gebruik groenten meerdere dagen.
    Wanneer wij een gerecht eten met bijvoorbeeld sperziebonen, dan kopen we 500 gram en gebruiken dit bij 2 gerechten. Dus eten we die week roti? Dan kan je er donder op zeggen dat we ook een keer een gerecht eten waar ook sperziebonen in gaan. De linzensoep voor Feline maak ik vaak in een week dat we toch al aardappelen eten. Dat eten we namelijk niet zo vaak en je hebt er maar 1 of 2 nodig voor de soep.

Door bovenstaande tips zelf toe te passen blijven wij nu veel vaker binnen ons budget terwijl de prijzen als een malle aan het stijgen zijn. Zo hoef je niet zo heel veel in te leveren en kan je lekker en gezond blijven eten in deze lastige tijden. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Mocht je nog andere tips hebben, laat je het me dan weten?

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.