Ga naar de inhoud

Persoonlijk | Wat als het allemaal te veel wordt

We willen graag alles tegelijk doen en niks half. Ook willen we overal goed in zijn en het liefst zo veel mogelijk zelf doen. Herkenbaar? Lukt dat? Bij mij ook niet altijd. Soms kom je op een moment dat alles even teveel lijkt te zijn en weet je niet meer hoe je alles op een rijtje kunt krijgen. Wat bij mij vaak helpt is te overzien wat er aan de hand is. Hoe ik dit doe leg ik je stap voor stap uit.

Stap 1: Doe een stapje terug en bekijk alles van een afstand

Op de momenten dat je weer van alles en nog meer moet, wordt het wel eens te veel. Probeer even uit de situatie te gaan door bijvoorbeeld wat te drinken te pakken. Schrijf alle taken die je ‘moet’ doen op een lijstje. Vaak kom je erachter dat je lijstje minder lang is wanneer dit op papier staat dan wanneer het in je hoofd zit. Is het lijstje echt nog te lang? Ga dan door naar stap 2.

Lees ook: Stop pesten! Dag tegen het pesten

Stap 2: Belangrijkste dingen eerst

Bekijk je lijstje kritisch. Wat MOET er echt gebeuren en wat kan misschien ook op een later moment of zelfs op een andere dag?! Begin met de belangrijkste dingen en volg daarna je lijstje. Kies er misschien ook eens voor om dingen gewoon te laten voor wat ze zijn. Dit kan natuurlijk niet met alles, maar denk er eens over na.

mijn bullet journal. agenda gedeelte

Stap 3: Is het altijd te druk?

Met het maken van het lijstje voor het desbetreffende moment is morgen en de rest van de tijd nog niet gered. Kom je er achter dat je eigenlijk altijd te druk bent? Dus zou je eigenlijk elke dag een lijstje moeten maken? Dan ben je niet zo geel goed bezig en moet er wel iets gaan veranderen. Probeer wat beter te plannen. Houd je aan realistische tijdblokken en probeer niet te veel in 1 dag in te plannen. Bij het plannen van een dag begin je altijd met de dingen die echt moeten. De rest dient hier tussen door te moeten komen. Past het niet? Dan zal je iets moeten verplaatsen of moeten afzeggen.

Het kan ook zijn dat je periodes heel druk bent. En dat je weet dat het na een bepaalde datum weer voorbij is. Probeer jezelf er aan te herinneren dat je naar een datum toe werkt. Het kan je helpen dan makkelijker door deze drukke periode heen te komen. Maak voor deze drukke periode een planning voor jezelf en plan ook je pauzes in. Want zonder pauze red je het niet.

Ook interessant: Het zijn de kleine dingen die het doen!

Stap 4: Zeg wat vaker ‘nee’

Dit is een lastige. In een drukke periode komen ook nog wel eens nieuwe dingen of afspraken binnen. Je kan hier ‘nee’ op zeggen of vragen of het op een ander moment kan. Probeer niet overal ‘ja’ op te zeggen, je kan je namelijk nog steeds niet in meerdere stukjes hakken om alles voor elkaar te krijgen.

Stap 5: En nu doorpakken

Je hebt nu voor een kortere periode wat meer overzicht en rust gecreëerd. Ook heb je geleerd dat niet alles perse NU af moet of gedaan moet worden. Je hebt ook geleerd dat je af en toe best om hulp mag vragen. En ja mag soms gewoon ‘nee’ ergens op zeggen. Maar hoe ga je nu verder?

Probeer in de toekomst ook je pauzes goed in te plannen. Maak lijstjes van de taken die gedaan moeten worden en filter deze op prioriteit. Plannen is echt heel erg belangrijk. Zonder planning zul je zien dat je vaak overweldigd wordt door alle moetjes…

Kom je nu weer eens op een punt dat het je allemaal te veel wordt? Dan weet je nu in ieder geval wel wat je kunt doen!

Liefs, Linda

1 gedachte over “Persoonlijk | Wat als het allemaal te veel wordt”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.